Cele trei state baltice – Lituania, Letonia și Estonia – sunt membre ale UE din 2004, dar din punct de vedere al trenurilor, integrarea nu s-a produs. Cele trei țări au puține linii de cale ferată, ecartamentul este cel rusesc și, la capitolul transport în comun, autobuzul s-a dezvoltat mult în ultimele două decenii. Dar în 2026, după un proiect de 6 miliarde euro, ar trebui să fie gata linia ferată de aproape 900 km care să lege aceste trei țări de restul statelor UE. Cum de stau țările baltice atât de rău și cât de complicat este drumul spre Rail Baltica puteți citi mai jos.

Toate liniile duceau spre Moscova

Cele trei țări baltice – Estonia, Lituania și Letonia – au în total 6 milioane de locuitori și suprafața lor cumulată este cu 30% mai mică decât România. Cele mai mari orașe sunt Riga, Vilnius, Tallinn, Kaunas și Klaipeda (împreună au 40% din populația celor trei țări. Vilnius, Kaunas și Klaipeda sunt în Lituania, Tallinn este capitala Estoniei, iar Riga, cea a Letoniei. Lituania este cea mai populată dintre statele baltice, iar Estonia este celebră pentru nivelul ridicat de digitalizare din economie și învățământ.

Toate cele trei țări sunt mai prospere decât România, PIB-ul mediu pe locuitor fiind clar mai mare decât la noi (iar în Estonia aproape dublu). Cele trei țări au însă rețele feroviare puțin dezvoltate față de țările din Vest și legăturile feroviare dintre ele sunt foarte slabe, la fel și cu Polonia.

Lasă un răspuns